Мерія та прокуратура покривають конфлікт інтересів заступника міського голови

Успішний бізнесмен відмовляється від крісла директора власної фірми, офіційно сідає дружині на шию заради того, щоб за кілька тисяч у місяць трудитися чиновником у міській раді. Поклик серця чи непереборне бажання працювати на благо міста? Еврика! Вже через місяць приватна фірма, яка належить його дружині, отримує мільйонні замовлення від міської ради на ремонт доріг.

Найцинічніше у цій історії є те, що чоловік підрядниці – Олександр Фещенко трудиться «профільним» заступником з питань житлово-комунального господарства. Тому управління комунального господарства міської ради безпосередньо йому й підпорядковується. Відповідно питання експлуатації та ремонту доріг – у компетенції управління, а відтак й самого Фещенка.

Власне, виходить такий собі сімейний підряд. Чоловік «просуває» дружину у підрядники з ремонту доріг по кількох найкрупніших об’єктах, а управління, яким він фактично керує, оплачує ці послуги бюджетним коштом. Лише за останній місяць на рахунок ПАТ «ЖШБУ-19» надійшло кілька мільйонних платежів від управління комунального господарства та управління житлового господарства міської ради.

Фещенко шбу (8) Фещенко шбу (9) Фещенко шбу (10) Фещенко шбу (11) Фещенко шбу (12)

Фещенко шбу (1)

Як стало відомо, підрядників для ремонту доріг у Житомирі обирали без будь-якого конкурсу. Окрім підприємства родини Фещенків ПАТ «ЖШБУ-19», чималий куш перепав приватним підприємствам ТОВ «БК» ТРУД та «ШБУ-35». Комунальному підприємству «УАШ» дісталися лише роботи із латання доріг.

Фещенко шбу (5) Фещенко шбу (6)

Як пояснив начальник управління комунального господарства Олександр Марцун, підрядників визначили 30 березня на засіданні робочої групи, до якої увійшли представники міськвиконкому, балансоутримувач вулиць міста, проектанти та депутати міської ради. Головою цієї робочої групи був сам Фещенко.

Суперечність між особистими інтересами заступника міського голови та його професійними правами і обов’язками можна сміливо розцінювати як конфлікт  інтересів. Однак обласна прокуратура чомусь так не вважає. Звернення «Вголос.zt» щодо можливого порушення вимог антикорупційного законодавства Олександром Фещенком у прокуратурі пролежало півмісяця. Із затриманням, але відповідь врешті вдалося буквально випросити.

У ході перевірки прокуратура встановила, що під час засідання Фещенко, діючи відповідно до вимог ст. 28 та ч. 2 ст. 35 ЗУ «Про запобігання корупції» повідомив присутніх, що в ПАТ «ЖШБУ-19» одним із акціонерів є його дружина. Мовляв, це може бути розцінене як конфлікт інтересів. Тому попросив не враховувати його думку та голос при прийнятті відповідних рішень та відмовився брати участь у голосуванні за визначення підрядників. Крім того, у прокуратурі пояснили, що управління комунального господарства у даному випадку не допустило порушень вимог ЗУ «Про здійснення державних закупівель», оскільки вартість укладених договорів по кожному об’єкту не перевищувала гранично допустиму суму у 1,5 млн грн для проведення робіт. Власне, заступниця прокурора області Роксолана Гребенюк зробила висновок, що Фещенко ужив усіх заходів щодо врегулювання реального конфлікту інтересів, передбачених антикорупційним законодавством.

Фещенко шбу (2)

А чи могли присутні члени комісії не враховувати думку Фещенка? Олександр Марцун – начальник управління комунального господарства, Петро Ярмолюк – начальник відділу комунального господарства, Володимир Гаврилюк – очолює комунальне підприємство «УАШ». Всі вони підпорядковуються Фещенку. Юрій Мойсеєв – найближчий соратник і товариш, а Дмитро Ткачук – молодий заступник, який ймовірно може бути «винен» хлопцям з провладної партії за посаду. Ну, і заступник Ткачука – теж птах підневільний. Тому і маємо одноголосне «за».

Фещенко шбу (7)

Але якщо уважно вивчити ЗУ «Про запобігання корупції», стає зрозуміло, у даному випадку повідомити членів комісії про реальний чи потенційний конфлікт інтересів – замало. У законі чітко прописано процедуру запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. Олександр Фещенко був зобов’язаний повідомити безпосередньо свого керівника – міського голову Сергія Сухомлина про ймовірний конфлікт інтересів. Taкe інформування потрібно здійснювати у письмовій формі. Оскільки неповідомлення про наявність реального конфлікту інтересів є адміністративним правопорушенням, пов’язаним з корупцією. Тому критично важливою для чиновника є наявність підтверджуючого документу про здійснення такого повідомлення. З цією метою його доцільно подавати у двох примірниках, один з яких з відміткою про дату отримання повинен залишатися у заступника міського голови.

Про таку заяву прокуратура у своєму листі «Вголос.zt» не згадала. Тому можемо припустити, що її на той момент не існувало. Не зміг підтвердити журналісту «Вголос.zt» те, що отримав заяву від Олександра Фещенка про ймовірний конфлікт інтересів й міський голова Сергій Сухомлин. Власне, він взагалі дивним чином з’їхав з відповіді на запитання.

«Знаєте, як зазвичай у минулі роки розподілялися підряди? Процедура була така: сідали міський голова, заступник і начальник управління і визначали… Це тій фірмі, а це тій! У цьому році моїм розпорядженням по кожному проекту створені робочі групи, у які увійшли депутати міської ради. Є протоколи засідань цих робочих груп. Ви можете їх запросити і подивитися. От ці групи все розподіляли. Вони аналізували досвід роботи компанії, кількість робітників. Я спеціально відійшов від цього для того, щоб дати можливість депутатам самим перевірити і визначитися», – сказав Сухомлин журналісту “Вголос.zt” на брифінгу 31 травня.

Скориставшись порадою міського голови, ми офіційно запросили протокол засідання робочої групи. Запросили й розпорядження міського голови про її створення. І хоча в черговий раз Сергій Іванович переадресував свій запит заступникам, з відповіді стало відомо, що ніякої робочої групи по ремонту вулиць та провулків міський голова не створював. Групу створив своїм дорученням сам Олександр Фещенко. Причому 4 травня… через п’ять днів після засідання робочої групи. Цікавий і її склад: у дорученні Фещенка і по факту на засіданні групи – різні люди. Але перший у переліку у всіх дорученнях – сам Фещенко.

Фещенко шбу (3)Крім того, редакція «Вголос.zt» попросила міського голову Сергія Сухомлина надати копію заяви Фещенка про можливий конфлікт інтересів. І дивним чином така заява все ж з’явилася. Щоправада, отримали ми її знову ж таки із запізненням. Але без юридичної сили цей «документ» лише курам на сміх. У заяві відсутні будь-які відмітки про дату отримання та немає печатки. Виходить – не дійсна. Отож і повідомлення про конфлікт інтересів – не відбулося. Також важливий момент: чому 31 травня на брифінгу міський голова промовчав (чи не знав про її існування), якщо заява датована Фещенком 29 березня?

Фещенко шбу (4)

До слова, керуюча справами міськвиконкому Ольга Пашко підтвердила, що будь-яка письмова заява про конфлікт інтересів обов’язково має реєструватися відповідним чином.

Цікавим є і текст написаного. Олександр Фещенко просить міського голову «покласти обов’язки з координації роботи виконавчих органів і право підпису відповідних документів (зокрема затвердження протоколів робочих груп) та інших в частині що стосуються ПрАТ «ШБУ-19» на першого заступника міського голови». Але як ми бачимо з копій доручень у квітні та у травні Фещенко продовжує проводити маніпуляції із робочою групою, зокрема, кілька разів змінює її склад.

Це й не дивно. Адже міський голова протягом двох робочих днів після отримання повідомлення про наявність у заступника реального кон­флікту інтересів повинен був прийняти рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів та повідомити про це відповідну особу. Така вже другий рік поспіль трудиться у міській раді уповноваженим з питань запобігання та виявлення корупції. За іронією долі – теж Фещенко, але Віктор.

Рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів повинні були оформити відповідним документом – наказом або розпорядженням. Ми ж бачимо на незареєстрованому зверненні лаконічну резолюцію: «врахувати у роботі».

Повертаючись до питання, чому не відбувся тендер. Заступниця прокурора області Роксолана Гребенюк зробила висновок, що управління комунального господарства у даному випадку не допустило порушень вимог ЗУ «Про здійснення державних закупівель», оскільки вартість укладених договорів по кожному об’єкту не перевищувала гранично допустиму суму у 1,5 млн грн для проведення робіт. Так, але прокурор чомусь не згадала один важливий нюанс. Ще 12 січня цього року міський голова Сергій Сухомлин підписав розпорядження «Про провадження електронних закупівель». У документі чітко написано, що виконавчі органи – розпорядники бюджетних коштів закупівлю товарів, робіт та послуг повинні здійснювати через систему електронних державних закупівель ProZorro.

розпорження сухомлин

Чому Олександр Фещенко вирішив визначати підрядників іншим шляхом, непрозоро – питання риторичне. У цьому будемо розбиратися  далі…

Нагадаємо, депутати міської ради без аукціону, порушуючи законодавство, віддали «елітну» земельну ділянку сумнівному кооперативу.  Рішення про передачу лобіювала прокуратура.

 

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *